Bir web sitesinin site içi teknik sorunlardan tutun da site dışı SEO’ ya kadar; Google arama sıralamasında düşmesinin bir çok nedeni vardır. Buradaki listeyi kullanarak en sık rastlanılan SEO sorunlarını teşhis edebilirsiniz.
Bazen trafik düşüşü ve arama sıralamanızın düşüşüne ne ya da nelerin neden olduğunu tespit etmek zor olabilir.
Google algoritmasındaki bir değişiklik, (mesela Google spam güncellemesi) teknik bir hata, sunucunuzun bant genişliğinin düzgün işlememesi veya size trafik sağlayan diğer sitelerin aniden bu trafiği göndermemeye başlaması gibi bir kaç örnek verebiliriz.
Arama sonuçlarındaki yerinizin düşüşü ya da trafiğinizde ki düşüşü tespit etmeye çalışıyorsanız ya da merak ediyorsanız işte sizler için geniş bir araştırma.
Sıralamanın düşmesine neden olan site içi sorunlar
1. Uzun süredir sitenizi güncellemediniz
Bu başlık her ne kadar niş alanınıza bağlı olsa da, sitenizde düzenli güncellemeler, rekabet gücünü korumak için kritik öneme sahiptir.
Rakip analizi yaparak, neler yapmanız gerektiğini görebilirsiniz.
Uzun süredir yol alıyor olmanız ve bir trafik artışı için yıllarca beklemenin faydalı olacağı her ne kadar doğru olsa da, bu bir kural değildir aksine nadir bir istisnadır. Her zaman ve her sektör içinde geçerli değildir. Harekete geçmeden gerçekten rekabette avantaj elde etmeyi mi düşünüyorsunuz?
Stratejiniz her gün blog yazısı yazmak olabilir ve bu özellikle son zamanlarda bloğunuz için pek çaba sarf etmediğiniz de geçerlidir.
Genel olarak arada sırada makaleler yazıyorsanız, sitenizi rakipler arasında ayakta tutmak için güncel ve taze içerikleriniz olmayabilir. Burada yine rakip analizi yapmak ve sizi üst sıralara ve trafik artışına götürecek yolları görebilirsiniz.
2. İçeriğinizde önemli bir değişiklik yapmadınız
İçeriğinizde herhangi bir değişiklik yapmadınız, bu websitenizin trafiği ve arama sıralamasında kendi ayağınıza sıkmanız demektir.
Rekabetçi bir kategoride iseniz; özellikle aramalarda ilk sayfada kalabilmek için sitenizi düzenli olarak güncel tutmanız gerekir.
Ancak alakasız içerikler üretiyorsanız bu da sizin arama sıralamasında düşmenize neden olabilir.
3. Sitenizi yeni bir tasarımla güncellediniz
Sitenizin tasarımını değiştirmeniz trafiğinizin azalacağı anlamına gelmez.
Yönlendirmeler, sitenizin erişimi ve dizine eklenebilmesini sağlayan ve genelde arka planda yer alan kodları bozacak sorunları düşünmeden yapmanız durumunda geçerlidir.
En basit şekliyle yeni temanızın JavaScript (react, vue vb.) ağırlıklı olması olabilir. Bu tarz sistemler taramaya ve dizine eklemeye müdahale edebilir.
Burada cevabı gayet net olan şu soruyu soralım, cevabı siz verin. Google sitenizi tarayamaz ya da dizine ekleyemezse ne olur?
WordPress kullanıyorsanız, nadirende olsa bazı güncellemelerden sonra Ayarlar > Okuma bölümünde “Arama motoru görünürlüğü-Arama motorlarını engelle” seçeneği aktif hale gelir. Bundan dolayı sıralamada düşüyor ve web sitesi trafiğiniz azalıyor olabilir.
Bu nedenle normal bir geliştiricinin fark edemeyeceği, dikkatinden kaçan şeylerin bu tarz sıkıntılara neden olmaması için bir uzman ile yola çıkabilirsiniz.
Genel olarak SERP performansınıza olumsuz etkisi olabilecek sunucu taraflı konularda bilgili bir SEO uzmanı ile iletişim halinde olmak ya da ilk ayarlamaları ona bırakmak doğru seçenek olmalı.
4. Trafik sağlayan içeriği kaldırdınız
İçeriğinizi daha kaliteli hale getirmek için yeni bir içerik denetimi projesi başlattınız.
Bu durumda en önemli önerilerden ve işlemlerden birisi web sitenizin içeriğinden az ya da hiç trafik almayan ve yinelenen içeriğin kaldırılmasıdır.
Ancak bu tarz işlemlerde genelde sayfa kalitesi göz ününde bulundurulur. Ancak bu sayfaların trafik alıp almadığına dikkat edilmez.
Bu durumda içerik denetiminiz sizin için değil size karşı çalışmış olur.
İçerik konusuna birden fazla açıdan bakmak ve ona göre değerlendirmek gerekir.
İçeriğinizde yinelenen zayıf içerikler olsa da trafik alan sayfaları düşünmeden hareket ederseniz, uzun süredir zaman harcadığınız web sitenizin hem arama sonuçlarında, doğal olarak hem de ziyaret sayısında düşüş olacaktır.
Birleştirdiğiniz ve kaldırdığınız sayfaların önemli bir trafiği varsa ancak yeni oluşan sayfaların içeriği eskiler ile çok alakalı değilse ve yeterince büyük değillerse doğal olarak diğer sayfalardan gelen trafiğinizi kaybedebilirsiniz.
5. Robots.txt dosyanız dizine ekleme sorunlarına neden oluyordur
En sık rastladığımız sorunlardan biridir. Robots.txt dosyasının yanlış yapılandırılması nedeniyle tüm sayfaların ve dizinlerin taranmasına izin verilmemiş olabilir.
Bu dosya, tecrübeli değilseniz yani onu nasıl kullanacağınızı bilmiyorsanız bir de dikkatli olmazsanız tüm sitenizin taranmasını engelleyebilir. Her ne kadar arama motorları bu dosyadaki kurallara kesinlikle uyacak diye bir kural olmasa da önemli bir faktördür.
En basit şekliyle robots.txt dosyanızın üst kısmına “Disallow: /” yazarsanız arama motorları tüm sitenizi taramayı ve dizine eklemeyi durdurur ve doğal olarak trafik düşüşü yaşarsınız.
Site dışı nedenler
Trafiğin ve sıralamanın düşmesine neden olabilecek bir çok site dışı faktör vardır.
Daha derinlemesine bir korelasyon analizi gerektirir.
En basit şekliyle trafiğin yoğun olduğu bir web sitesindeki bağlantıyı kaybetmişseniz, bu bariz bir şekilde düşüşe neden olacaktır.
6. Web sitelerinden kaldırılan bağlantılarınız
En sık rastlanılan durumlardandır. Trafikte bir düşüş olduğunda bunun Google ya da diğer arama motorları tarafından bir cezalandırma olduğunu düşünmeden önce buna yoğunlaşmamız gerekir. Size bağlantı sağlayan yani baclinkleri kontrol ederek başlayabilirsiniz.
Webmastarlar zaman zaman bu bağlantı temizliğini yaparlar ve hoşlarına giden bir işlemdir.
Bağlantı denetimlerini ve bağlantı kaldırma işlemlerinin nasıl yapıldığını öğrenmek bu tür bağlantıları analiz etmenin iyi bir yoludur. Size bağlantı sağlayan ancak bunu artık yapmayan siteleri bulmak için özel araçlar kullanmanız gerekebilir.
7. Size bağlantı veren sitenin kapanması
Size bağlantı veren bir site kalıcı olarak kapandıysa, doğal olarak o siteden size gelen trafikte artık olmayacaktır.
Bunu önlemenin bir yolu maalesef yok. Bağlantılarınızı koruma adına eş değer ya da daha ilgili ve yüksek trafikli başka bir siteden bağlantı alırsanız kaybolan bağlantının yerini doldurmuş olursunuz.
Nedenin bu madde olduğunu öğrendiğiniz de size bağlantı verecek başka siteler aramanız da ekstradan fayda sağlar.
8. Size bağlantı veren sitelerin artık trafik almaması
Size bağlantı sağlayan siteler Google tarafından cezalandırılır ya da dizinden kaldırılırsa sizin sitenizde doğal olarak trafik kaybedecektir.
Bu konuyu tam olarak tespit edemiyoruz. Bu nedenle benzer düşüşler yaşadığınızda başarıya odaklanmalı ve bağlantı edinme faaliyetlerinize biraz daha ağırlık vermelisiniz.
Arama sonuçlarını etkileyen Google algoritma değişiklikleri (SERP değişiklikleri)
9. Zengin Snippet veya Öne çıkan değişiklikleri
Zengin snippetiniz veya trafik çeken başka bir snippetiniz varsa ve Google bu konudaki algoritması değiştirmişse trafiğiniz bir gece de azalır. Benzer bir biçimde rakiplerinizden birisi daha kaliteli bir kaynak oluşturmuş olabilir.
Birden fazla SERP’ de değişiklik olduysa, bunları analiz etmeli ve trafik kaybınızın bu değişikliklerden kaynaklanıp kaynaklanmadığını anlamalı ve ona göre adım atmalısınız.
10. Kitle arama davranışındaki değişiklikler
Kitle arama davranışı zamanla değişebilir bundan dolayı da sizin anahtar kelime analizlerine yoğunlaşarak oluşturduğunuz içerikler artık daha az trafik alıyor olabilir.
Bunun nedenleri çok değişken olabilir, örneğin son zamanlarda gündemimizden hiç düşmeyen korona pandemisi, makro nedenler, trend ürünler ve hizmetler gibi değişken nedenlerden kaynaklanıyor olabilir.
Tüketiciler sabit fikirli diye bir şey yoktur. Zamanla onlarda fikirlerini ve davranışlarını değiştirirler. Bu doğal bir süreçtir.
SEO konusunda rekabetçi olacaksanız, mevsimsel değişikliklerin neden olduğu trafik düşüşlerine de hazırlıklı olmalısınız.
Arama motoru sıralamalarını etkileyebilecek sunucu tarafındaki hatalar
11. 4xx istemci hataları veya 5xx sunucu hataları
Çok sayıda 4xx istemci hatası ve 5xx sunucu hatası olması, potansiyel olarak değerli sayfalarınızın da trafiğinin düşmesine neden olabilir.
Aynı zamanda yayında ve sıralamada olan tüm sayfalarınızda sıralarını kaybedebilir.
Başka bir sorun ise çok sayıda 404 bulunamayan sayfaya sahip olmaktır. Bunlar çoğu durumda gerçek içerik sayfaları gibi görünen ancak arama motorları tarafından 200 koduyla yani sorun yok diye yayınlanan sayfalardır.
Gerçekte bu sayfalarda çok az metin içeriği ya da hiç metin olmayabilir. Böyle bir sorununuz varsa daha derin bir analize ihtiyacınız olacaktır. Bu nedenle düzenli web sitesi bakımı bir zorunluluktur.
Düzenli bir şekilde denetim yapmazsanız ve bu hatalar çoğaldığında trafik ve sıralama kaybetmeniz kaçınılmaz olabilir.
Yakın zamanda tüm diğer http durum kodları ve SEO üzerine etkisini ayrıntılı olarak ele alacağız. Şimdilik bunlar aklınızda olsun.
12. Yetersiz sunucu / sunucu kaynakları
Sunucunuz ziyaretleri karşılayacak seviyede değilse SEO, trafik ve sıralama konusunda başınız belada olabilir. Arama motoru sıralaması ve yoğun trafik altında web sitenizin önemli bir süre boyunca ayakta kalması önemlidir. Tercihiniz hedefinizin bir tık üstünde olursa bu maddeden etkilenmemeniz çok kolaydır.
Diyelim ki günlük 5.000 ziyaretçi alacaksınız ve tek sayfa boyutunuz ortalama 400KB olsun. Bu durumda basit bir hesapla günlük 2GB ve aylık 60GB bant genişliği yeterli olacaktır. Tabii ki eş zamanlı ziyaret sayınızı kaldıracak kapasitede ram, cpu gibi diğer kaynakların ideal ölçülerde olduğunu düşünüyoruz.
Google sitenizde tıkanmalar yaşanıyorsa sizi kullanıcılarına önermek istemez. Yani sağlıklı bir sunucunuz olması şart.
Bulunduğunuz sektöre ve ziyaretçi potansiyelinize göre en hesaplı ve ideal sunucu ne olmalıdır sorusunun cevabını merak ediyorsanız iletişim kurabilir ya da teklif formumuza göz gezdirebilirsiniz.
13. Web sitenizin kesintiler yaşaması
Bu madde neredeyse sunucunuzun çökmesi kadar önemlidir. Web sitenizin erişim süreleri zaman zaman artıyor ve düşüyorsa ziyaretçi trafiğinde de önemli bir düşüş görmeniz normaldir.
Monitör servisimiz; web sitenizin sağlığını, kesintileri ve bunun trafiğinizi nasıl etkilediğini belirlemenize yardımcı olabilir. İzleme servisimize göz gezdirmek isteyebilirsiniz. https://monitor2.webdoktoru.net
Sitenize bağlantıları reddetme (yani backlinkleri kabul etmeme)
Google Arama Konsolu aracılığı ile bu bağlantıları ekleyebiliyoruz. Bu reddetme dosyanız bile sıralama ve trafikle ilgili sorunlara neden olabilir. Bu sorunların başında yanlış bağlantı türlerini kabul etmemek ve tüm kötü bağlantıları reddetmemek vardır.
Bu yüzden web sitenizin trafik ve sıralamasını kaybetmemesi için bağlantı profilinizin sürekli olarak gözden geçirilip denetlenmesi ciddi düzeyde önemlidir.
Sitenize olan bağlantıları nasıl dışlayacağınızı bilmiyorsanız: Sitenize bağlantıları reddetme sayfasını ziyaret ederek gerekli bilgilere ulaşabilirsiniz. Bu aracı kullanırken çok dikkatli olmanız yararınıza olur.
14. Negatif SEO
Spam içerikli bağlantılar alırsanız, Google algoritması bunları ayrıştırmakta yani fark etmekte gayet iyi durumda diyebiliriz.
Günümüzde saldırı amaçlı olarak genelde rakipleriniz tarafından benzer SEO saldırıları yapılıyor olabilir. Bu nedenle rastgele spam içerikli bağlantı akını aldığınızı fark ettiğinizde bunları reddetmek akıllıca olur.
Bir üstteki başlıkta yer alan sitenize bağlantıları reddetmek konusu tam da bununla alakalıdır. Arama konsolunuzdan reddedilen bağlantıları eklemekte gecikirseniz sıralamanız ve trafiğiniz bir anda düşmüş olabilir.
Tabii ki spam içeren bu bağlantı akımını reddetmek istemeyeceğiniz durumlarda vardır. En basit şekliyle alan adı süresi dolmuş bir site olabilir.
15. İyi bağlantıları reddetme
Arama konsoluna eklediğiniz reddetme dosyanızda kaliteli bağlantılar olabilir.
Ayrıntılı bir analiz yapmadan bu dosyayı yüklerseniz ve iyi bağlantıları da dışlarsanız doğal olarak arama sıralamanız düşecek ve doğru orantılı olarak trafiğiniz de bundan etkilenecektir.
Ayrıntılı analiz araçlarının doğruluğundan emin olduktan sonra kendi manuel analizinizin doğru olduğundan da emin olmalısınız.
16. Yanlışlıkla Google’ ı reddetme
Reddetme dosyanızı yüklerken eskiden kalan bir Google+ bağlantıyı google alan adı ile karıştırdınız ya da herhangi başka bir nedenle google alan adını reddetme dosyanıza eklediniz diyelim.
Sonucun ne olacağını düşünmek size kalsın.
Google Arama Konsolunda ve Google Analitik Verilerindeki Hatalar
17. Analitik etiketlerinin yanlış yerleştirilmesi
Doğru raporlar elde etmek, çabalarınızı doğru bir şekilde izleyebilmenin önemli bir parçasıdır.
Google Analytics ve GTM etiketlerinizi yanlış uygularsanız, raporlarınız da ve trafik ziyaret sayılarında hatalar olması normaldir. Sıralamanız iyi durumda olsa da ziyaretçi sayınız aşağı doğru gidebilir.
En basit örnek Google Etiket Yöneticinde yanlış hesabı raporlara eklemiş olmanızdır.
Bu durumda; ziyaret sayınız aslında hiç azalmadığı halde trafiğin azaldığını gösterebilir ve sizin için gereksiz bir panik ve üzüntüye neden olabilir.
Diğer taraftan yanlışlıkla birden fazla GTM etiketi eklemiş olabilirsiniz. Bu durumda ise arama motoru sıralama performansınızın artması yerine fazladan raporlama yapıyor olabilirsiniz.
Kodlarınızı ve etiketlerinizi fazladan bir kez daha kontrol etmek saçma durumlara düşmenize engel olacaktır.
18. Google Analitik verilerinde ve işlenme biçimlerinde de hatalar olabilir
Bir düşüş göstergesi olmasa da analitik verilerinin işlenme sorunları, esasen düşüş olmasa da düşüş gösterebilir.
Tekrar tasarlanan içerikler ve komple siteleriniz olduğunda da bu olabilir. Google SEO topluluğunu takipte kalmak ya da SEO ile ilgili güncel içerikleri takipte kalmak bu ve benzeri sorunları belirlemenize destek olur.
Geliştiriciniz ya da siz Google Analitiği doğru bir şekilde uygulamamışsanız veya analitik kodlarını sitenize hiç eklememişseniz bir gecede trafiğinizde düşüş görebilirsiniz. Gerçek anlamda bir düşüş ifade etmese de sizi paniğe sevk edebilir.
Böyle bir durumda eksik raporlama nedeniyle trafik düşüşleri gözleyebilirsiniz.
19. Google Arama Konsolundaki Hatalar
Raporlamada ki hatalar Google Konsolda da olabilir. Çok nadiren olsa da sıralamanızda ve trafikte düşüş görülebilir.
Yine SEO toplulukları ile bağlantıda olmak burada işe yarar ve gereksiz paniklerden kurtulursunuz. Bu hatalar genel itibariyle Google Araçlarında size bildirilmezler ama yaygınlaşmaya başladığında ilgili topluluklarda görebilirsiniz.
Bu sayede raporlamayı etkileyen yaygın sorunları önceden eleyebilirsiniz. Yeni bir site geliştirmeye ya da ilgilenmeye başladığınızda bu önemli olarak aklınızda bulunsun.
Arama motoru sıralamasının ve trafik düşüşlerini çözmenin sırrı, hızlı ve verimli olmaktır
Arama motoru ve trafik düşüşleri ile karşılaştığınızda sakinlik anahtarınız olmalı. Paniklemek size fayda sağlamayacağı gibi işleri daha da kötü bir hale getirebilir.
Sakin olun, derin bir nefes alın ve neyin yanlış gittiğini analiz edin. Bazen cevap bir cezayı çözmekten çok daha kolaydır.
Hızlı ve verimli bir teşhisle arama motoru sıralama düşüşlerini ve trafik düşüşlerini kurtarmak ya da hiç yoktan mücadele etmek mümkündür.